AMSTERDAM - De noodzaak om ons geleidelijk aan te passen aan de nieuwe realiteit heeft de reisgewoonten van de Nederlanders onvermijdelijk veranderd. Als in het verleden voor een aanzienlijk deel van de nationale bevolking het oversteken van grenzen de overheersende optie was, dan is het scenario nu heel anders, gemotiveerd door de pandemie die is ontstaan door het nieuwe coronavirus.

Indie Campers, een toonaangevend Europees bedrijf in de verhuur van campers, heeft in loco deze verandering in de reisroutes waargenomen. Sinds begin juni heeft het bedrijf een stijging van 900% in binnenlandse boekingen van Nederlanders geregistreerd in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Deze stijging valt samen met een verwachte ommekeer in het geografische profiel van campers in Nederland.

Deze gegevens bevestigen de prognose die het bedrijf aan het begin van de pandemie heeft vrijgegeven. Onder de door Indie Campers voorspelde trends waren de aanzienlijke groei van het nationale toerisme, de grotere aandacht voor natuurtoerisme, het concept van de micro vakanties en de algemene groei van het aantal road trips als reisoptie. Met betrekking tot de micro vakanties in het bijzonder, tonen de meest recente boekingen van dit camperverhuurbedrijf aan dat de Nederlanders de voorkeur geven aan round trips, korter en dichterbij huis, in plaats van one-way trips.

De sterke groei van de nationale vraag naar camperreizen deze zomer getuigt niet alleen van de omkering van de reistrends op geografisch niveau, maar ook van het grotere gewicht dat deze vorm van vakantie op nationaal en Europees niveau heeft in de nasleep van het Coronavirus. Bedrijven in de sector hebben herhaaldelijk bevestigd dat deze vorm van toerisme de meest flexibele, vrije en veilige optie is om te reizen, in een tijd waarin deze voorwaarden van bijna ongekend belang zijn voor reizigers op wereldschaal.