NEDERLAND - Vanaf vandaag gaat de donatiecampagne van Fonds Gehandicaptensport van start met het thema: 'We zijn niet beperkt, we worden beperkt'. Hierbij draait het om eerlijkheid in de sport.


Er is nu geen eerlijke kans om gelijkwaardig aan de startstreep te verschijnen: de 1,7 miljoen mensen met een beperking worden, voordat er ook maar een sportieve uitdaging kan worden aangegaan, geconfronteerd met maatschappelijke barrières. Complexe regels met betrekking tot financiële tegemoetkoming zorgen dat sporten of bewegen bijna onmogelijk wordt. De sporter met een beperking is niet beperkt, maar wordt beperkt. Het is een obstakel race waarbij ieder opvolgende barrière hoger en complexer wordt.

Verhogen sportparticipatie

Met de lancering van deze opvallende en krachtige donatiecampagne wil Fonds Gehandicaptensport laten zien dat sport voor iedereen toegankelijk moet zijn. En dat de uitgangspunten aan de start voor iedere sporter gelijk moeten zijn. Om dát te kunnen realiseren en daarmee de sportparticipatie voor mensen met een beperking te verhogen is het doel van deze campagne om zoveel mogelijk donaties op te halen. Zodat sport voor iedereen eerlijk wordt.

Het verhaal van Dianne

Dianne Vugts is één van de vier sporters uit deze campagne die al geruime tijd de strijd aan gaat met haar zorgverzekeraar.

Altijd was Dianne actief en een fanatiek wielrenner en hardloper. Maar een val in de badkamer veranderde alles. Ze kreeg permanente pijn in haar been, werd 15 keer geopereerd, raakte depressief en dacht zelfs aan het einde van het leven. Totdat ze haar pijnlijke onderbeen liet amputeren. Een nieuw leven begon. En het liefst weer met sporten. Maar ze wordt beperkt doordat haar zorgverzekeraar geen hardloopprothese wil vergoeden. Ze vinden het overbodig, onnodig kostbaar en niet doelmatig. Volgens hen kan ze met haar reguliere prothese een hoog activiteitenniveau behalen en deed ze vóór de amputatie ook niet aan hardlopen. Dianne heeft daarom besloten om het juridisch aan te vechten.

"Ik ben helemaal gek op hardlopen, ook al mis ik mijn linker onderbeen. Maar die amputatie zie ik niet als mijn beperking. Mijn beperking is dat ik geen hardloopprothese vergoed krijg van de zorgverzekeraar. En ik niet kan rennen zonder...", aldus Dianne.

Krachtige samenwerking

Creative agency TBWANEBOKO heeft in de afgelopen maanden deze opvallende en krachtige campagne voor Fonds Gehandicaptensport gemaakt. Samen met mediabureau dentsu Benelux, productiehuis CZAR Amsterdam (regissuer Philip de longh), animatiebureau Ambassadors, Sonic Branding bureau Amp en fotografenduo Chris en Marjan, hebben ze afgelopen januari de handen ineengeslagen om voor Fonds Gehandicaptensport een donatiecampagne te ontwikkelen. Een unieke samenwerking, waarbij alle partijen belangeloos hun creativiteit, expertise en contacten in medialand inzetten om Fonds Gehandicaptensport beter op de kaart te zetten en zo de sportparticipatie voor mensen met een beperking te verhogen.

Vanaf 1 juni 2022 zal de campagne 'We zijn niet beperkt, we worden beperkt' en de bijbehorende offline en online uitingen zichtbaar zijn voor het Nederlandse publiek. Op de buitenkant van de Ziggo Dome, via televisie, online, social, print en out-of-home met dank aan de betrokken mediapartners.

TV Commercial: https://youtu.be/_YD2kTw62Co