DEN BOSCH - Vanaf 2025 voeren steeds meer Nederlandse gemeenten zero-emissiezones in, waardoor diesel- en benzinewagens binnensteden niet meer in mogen. En de urgentie groeit verder, want richting 2030 sluiten steeds meer steden hun binnensteden volledig af voor vervuilend vervoer. Voor bedrijven met een groot wagenpark zet dat de bereikbaarheid en dienstverlening onder druk. Terwijl veel organisaties nog zoeken naar oplossingen, laat technisch dienstverlener Hoppenbrouwers zien dat de omslag haalbaar is. Inmiddels rijdt meer dan 53 procent van de in totaal 1.320 voertuigen elektrisch.


Bereikbaarheid onder nieuwe spelregels
De invoering van zero-emissiezones verandert de spelregels voor ondernemers. Voor Hoppenbrouwers is de overstap naar elektrisch geen nieuw thema: de elektrificatie van het wagenpark is al enkele jaren onderweg. CEO Henny de Haas: “Zero-emissiezones maken dat je zonder schoon vervoer letterlijk vastloopt. Onze klanten rekenen op ons, ook in binnensteden.


Doordat we al sinds 2021 elektrificeren, kunnen we hen ook in de toekomst betrouwbaar blijven bereiken, juist wanneer de regels strenger worden. Voor ons is dit een investering in bereikbaarheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid.”

Geen rem door netcongestie
De overstap naar elektrisch roept bij veel bedrijven vragen op: hoe regel je laden, hoe ga je om met netcongestie en hoe neem je medewerkers mee? Programmamanager duurzaam ondernemen Wouter Hendrickx: “Ons wagenpark is de grootste bron van CO₂-uitstoot binnen de organisatie. Door te elektrificeren pakken we dus precies de plek waar we de meeste winst kunnen boeken. Juist daar laten we zien dat het kan.”

Volgens Hendrickx hoeft netcongestie geen obstakel te zijn. “Met eigen opwek, energieopslag en slim laden, laden we onze voertuigen op de momenten dat duurzame stroom beschikbaar is. Sinds de eerste elektrische bus in 2021 is de overstap alleen maar versneld. Dat laat zien dat techniek het mogelijk maakt om in korte tijd grote stappen te zetten.”

Stap naar 2030
Met de opgedane ervaring kijkt Hoppenbrouwers vooruit. Omdat alle 1.320 voertuigen in eigen beheer en eigendom zijn, kan de organisatie de overstap zelf bepalen en versnellen. In de komende jaren worden de resterende voertuigen vervangen en breidt de laadinfrastructuur verder uit. Het doel is helder: in 2030 een volledig CO₂-vrij wagenpark en daarmee bijdragen aan milieuvriendelijke mobiliteit binnen de installatiebranche.

Over Hoppenbrouwers
Hoppenbrouwers ontwikkelde zich in ruim 100 jaar van eenmanszaak in Udenhout tot een toonaangevende technische dienstverlener met ruim 2000 medewerkers en vestigingen door heel Nederland. De expertise ligt in elektrotechniek, werktuigbouwkunde, gebouwtechnologie en automatisering. Het bedrijf werkt voor uiteenlopende sectoren, van industrie tot woningbouw, en richt zich ook op techniek in en om het huis. Samen met partners draagt Hoppenbrouwers bij aan het verkleinen van de milieu-impact – in projecten én binnen de eigen organisatie.