DEN BOSCH - Mijn naam is Tessa Zwartepoorte, 20 jaar oud en ik open deze week mijn 3de pop-up store en dit keer in Den Bosch. Veel vriendinnen van mij vertelde mij dat ik naar Den Bosch moest komen omdat dit zo’n leuke winkelstad is en dat is zeker gebleken!


Aanstaande vrijdag, zaterdag & zondag verkoop ik mijn eigen ontworpen en gemaakte T-shirts, hoodies, blazers, broeken, rokjes en blouses in het prachtige pand van Le Point, Kruisstraat 16 in ’s-Hertogenbosch.

Rare combinaties

Terugkijkend concludeert Tessa dat ze eigenlijk altijd al met mode bezig is geweest. Als klein meisje was ze al dol op de boeken van TOPModel, waarin ze zelf kleding kon tekenen. Ze herinnert zich ook dat ze al op jonge leeftijd zelf wilde bepalen wat ze aantrok. ,,Ik denk dat ik zes jaar oud was. Ik maakte toen echt de raarste combinaties. Als ik eraan terugdenk, snap ik niet hoe mijn moeder me zo naar school liet gaan’’, zegt ze lachend.

Het idee om later zelf de mode in te gaan, had Tessa toen overigens nog niet. Ze wilde dierenarts worden. En kapper. Maar ondernemend was ze op jonge leeftijd al wel. Ze was nog klein toen ze al telefoonhoesjes versierde en verkocht. Als jonge tiener maakte ze samen met vriendinnen het tijdschrift BFF-magazine. Geprint en met nietjes erdoor. De handelsgeest kwam toen al tot uiting, want om klanten te binden bedacht ze dat mensen die een abonnement op het tijdschrift namen korting kregen.

Grote investering

Sinds 2018 is ze bezig om van haar eigen modelabel Tezza Fashion een succesvol merk te maken. Eerst maakte ze joggingpakken voor de kinderen van haar twee oudere halfbroers, maar dat was ‘m niet helemaal. Liever maakt ze kleding die ze zelf ook kan dragen. Dat werden in eerste instantie t-shirts en hoodies, allemaal voorzien van prints die Tessa zelf ontwerpt. Ze wijst naar een enorm apparaat in een zijkamer van haar eigen kantoor. ,,Dat is een textielprinter’’, zegt ze. ,,Het is een grote investering geweest, maar als ik nu een bestelling binnenkrijg via tezzafashion.com kan ik nu wel snel handelen. Vaak kan ik de kleding dezelfde dag nog opsturen.’’

Sinds een paar maanden richt Tessa zich fulltime op haar eigen modemerk, dat jonge vrouwen als doelgroep heeft. Momenteel volgt de jonge onderneemster twee dagen per week een modeopleiding in Eindhoven. Verder benut ze haar tijd om haar modemerk verder in de markt te zetten en het assortiment uit te breiden. Dat laatste is ook al gebeurd nu ze zelf jasjes, broeken, rokken, blousjes en korte broeken heeft ontworpen en daarvan ook een aantal heeft laten maken. ,,Dat was ook weer een forse investering. Maar ik wil stappen maken.’’

Veelzijdigheid

De kleurrijke kleding van Tezza Fashion is vrijdag, zaterdag en zondag dus te koop in de pop-upwinkel in Den Bosch. Dankzij Zygi van Le Point kon ze daar snel terecht. Bij de genoemde drie dagen zal het voorlopig blijven. Later wil Tessa misschien in andere steden tijdelijke winkels openen om zo aan de bekendheid van haar modemerk te werken. Ze hoopt over een tijdje zo goed te draaien dat ze iemand kan aannemen, bijvoorbeeld voor de marketing of webshop. Het openen van één of meerdere permanente winkels is overigens ook een droom. ,,Misschien gaat het er ooit van komen’’, zegt de ambitieuze onderneemster. ,,Maar ik zal zelf nooit heel de week in zo’n winkel gaan staan. Misschien één dag in de week. Ik geniet juist van de veelzijdigheid van mijn werk. Ontwerpen, de webshop en sociale media bijhouden, foto’s maken... noem maar op. Dat wil ik graag zelf blijven doen.’’

Tezza POP-UP store, 1, 2 & 3 juli, Kruisstraat 16 in Den Bosch. Vrijdag geopend van 11.00 tot 18.00 uur, zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur en zondag van 12.00 tot 17.00 uur.